OPHETLAND.EU

Hummelo 4 of 8 km
Wogmeer, 11,5 km

Delfgauw 4 km

Door het Bieslandsebos in Delfgauw loopt een prachtige rondwandeling. Combineer dit rondje van zo'n vier kilometer met een tocht om Delftse Hout, een parkachtig landschap rondom een recreatieplas. Onderweg van Delftse Hout naar het Bieslandsebos passeert u een boerderij: dit is de stek van Jan Duijndam (de foto hiernaast is bij hem in de stal gemaakt). Lees hoe hij als enige boer in dit gebied volhield.

Naast het hoofdstuk over 'stadsboer' Duijndam in Op het land verscheen in Toeractief van juni 2007 een rijk geïllustreerde wandeling in dit gebied. Hieronder de informatie die ik schreef voor het Routeboekje.

Kijk ook op de site van hoeve Biesland.

ROUTE:
Dit is een wandeling langs verschillende soorten cultuurlandschap. Centraal staan de boerenweides met hun vogels en koeien. Daaromheen luwe kreken en veenputten, met rietzomen en een beetje ruig gelaten bos. Maar ook loopt u door parkachtige natuur van Delftse Hout en de Dobbeplas bij Pijnacker.

PARKEREN:Vanuit Rotterdam op de A13, bij Ikea de afslag Delft/Pijnacker nemen. Linksaf onder de snelweg door, bij de verkeerslichten rechtsaf de Staalweg op. Volg tot de kruising met de Bieslandsekade en ga rechtsaf onder de snelweg door. Even verderop rechts is het parkeerterrein van De Papaver, een natuurcentrum met een Heemtuin, Aboretum en kruidentuin.
Bus: lijn 64 van station Delft (is ook een aardige wandeling)

Vertrek: De Papaver, Korftlaan 6, 2616 LJ Delft

Route A (10km), B(middel) en C (tegen de 20 km)
1. Begin bij het Paarse paaltjespad (richting Ikea) langs de kruidentuin, vogel- en egelopvang en de natuurschuur. Achter de kindertuinen ligt het Vogeleiland. Na de bocht aan uw linkerkant het aboretum.
BEZOEK ABORETUM via ingang bij De Papaver, gratis.
Bij De Papaver is vaak iets te doen.
Bv. Zondag 3 juni en 1 juli: bijenstal open
12 en 26 juni 20 –22.00 uur  excursie rondleiding aboretum, aandacht voor bloeiende veenplanten
Tot 17 juli in de Papaver expositie (ook voor kinderen) over vossen
Kruidentuin en Heemtuin vrij toegankelijk

2. Op de T-splitsing linksaf het fietspad op.
3. Rechts door het hek het weiland in naar Klein Delfgauw.
 DIT IS een oud kerkepad. Bewoners van Delfgauw die in Delft naar de kerk gingen hadden recht van overpad.
LINKS dertig jaar geleden zou hier een roeibaan komen. Inmiddels is het een moeras waar vogels van genieten.

4.U komt via het erf van een boerderij op de Noordeindseweg. Ga linksaf en loop de Parkeerplaats van Haaglanden op pal voorbij herberg De Uylenburg.
HERBERG DE Uylenburg en Café du midi
5. Loop door het hek en sla direct rechtsaf. U loopt door bos met daslook op de grond.
6. Het pad eindigt bij een vlonder over de sloot. U komt op het wandelpad dat u rechtsaf oploopt.
VIA haakse bochten volgt het pad een oude landschapslijn van een kleiplaat. De graslanden rechts liggen op twee meter klei; teveel om weg te scheppen en het veen eronder vandaan te halen. Rechts ziet u het witte huisje aan de dijk; daar was de molen.

7. Twee bochten voor de molen loopt er een pad linksaf het krekengebied in. Het zijn twee sporen met rechts langs vlieren en krentenbomen. Links is het struikgewas wat lager en loopt het over in de rietstroken die de kreken omzomen.
STAATSBOSbeheer heeft deze gronden ingericht als natte natuur. In de kreken hoor je ‘s winters het hoge gefluit van de smienten. De veenputten werden omdijkt en drooggemalen in 1860.
8. Neem de bocht naar links en volg de waterlijn. Vanaf het bruggetje ziet u de brede watergangen met hun rietzomen en op de achtergrond de Nieuwe kerk van Delft. Met een beetje geluk ziet u een blauwborst en karekiet.

9. Volg de waterlijn richting Delfgauw tot er rechts een paadje de dijk op loopt naar het fietspad. Ga door het hek, op het fietspad rechtsaf.
U KIJKT direct op de boerderij van Jan en Mieke Duijndam. Die ligt duidelijk veel lager dan het fietspad. Ook dit gebied is ontveend. Het zou onder water staan als het niet werd drooggemalen. Ondiepe geulen in het grasland zorgen voor afvoer van het oppervlakkige regenwater; molens pompen de sloten leeg in de poldervaarten eromheen. Scholeksters, kieviten, grutto’s en tureluurs broeden graag in deze bemeste weides. In juni staat het watergentiaan geel te bloeien in de sloten. Hier is het water schoon, en daarom komen er allerhande kritische gasten foerageren, zoals lepelaars.

9. Loop het fietspad (Virulypad) af tot de Poldervaart.
Linksaf langs de vaart en de brug oversteken.

A. en B.
10. Aan de overkant het graspad langs de poldervaart nemen tot de volgende brug. De vaart ligt nu links van u.

C.
10. Neem het fietspad rechtdoor en ga na 300 meter linksaf. Rondt de Dobbeplas driekwart. Volg zoveel mogelijk het wandelpad langs het water.
U passeert een manege, ijsbaan en paviljoen, maar blijft de waterlijn volgen tot u weer bij de Poldervaart bent.

A. B. en C.
11. Steek de Poldervaart over en daal weer af naar de Polder van Biesland. Over de brug even links en dan rechtsaf het bos inlopen

EVEN VERDEROP ligt een klein beschut plasje. Soms zie je er de kleine karekiet, maar nog vaker hoor je dit vogeltje.

12. Verderop op een Y splitsing links aanhouden. Tot de asfaltweg.

A.
13. Ga de Bieslandseweg links op tot de molen zonder wieken.
14. Hier rechtsaf de Korftlaan op tot De Papaver.
 RECHTS DE GROTE plas, links een plas-dras land van boer Duijndam. In de natte hoek direct bij de molen zoeken veel vogels bescherming en voedsel.

B en C.
13.De Bieslandseweg (asfalt) links op lopen. Vlak voor de manege rechts en direct weer rechts.
HIER loopt de paarse paaltjesroute. Volg die over de Tweemolentjesvaart, door de Nootdorpseplassen, langs de dierenweide (rechts van u) en hertenkamp (links van u).
14. De paarse paaltjes verlaten de visvijvers, maar wij lopen zover mogelijk rechtdoor langs de vijvers. Pas als we niet verder kunnen slaan we linksaf en direct weer rechts naar de Tweemolentjesvaart.
15. Even naar rechts ligt een fietsbrug, ga die over en neem de tweede pad links, naar Knus.

HIER KUN JE ROEIEN  en ook is er een restaurant.

16. De paarse paaltjesroute voert u naar de Korftlaan.

B.
17. Rechtsaf naar de Papaver.

C.
17. Linksaf de Korftlaan op.
LINKS DE GROTE plas, rechts een plas-dras land van boer Duijndam. In de natte hoek direct bij de molen zoeken veel vogels bescherming en voedsel.
18. Op de Noordeindseweg rechtsaf. Pak hier de paarse paaltjesroute weer op door schuin tegenover de parkeerhaven van Staatsbosbeheer rechtsaf het kerkepad op te gaan. Na de bebouwing over een sloot (plank) linksaf de paaltjes volgen. Door de weilanden naar de ingerichte voormalige vuilstort. Inmiddels een wat hoger liggend lieflijk ingericht terrein omzoomt door een wilgenlaan, met binnenin allerhande zomerbloeiers.
19. De paaltjesroute leidt u naar het Heempad. Volg dat tot de Korftlaan en neem nog even een kijkje in de Heemtuin en het Aboretum. DE HEEMTUIN IS ZEKER een bezoek waard.

VLAKBIJ liggen de Ackerdijkseplassen. Ook een gebied om beslist eens te gaan kijken. U kunt er een rondwandeling (of eigenlijk een vierkant) maken van zo’n zes kilometer. Onderweg komt u een drijvende kijkhut en een uitkijktoren tegen. In dit gebeid zijn 115 soorten vogels gesignaleerd. Om maar wat te noemen: de velduil, lepelaar, ooivaar, smient, kemphaan, snor en kleine bonte specht. In het gebied broeden bovendien 22  bedreigde, beschermde of zeldzame vogels. De Ackerdijkse Plassen komen hiermee in de top vijf van beste broedvogelgebieden in Nederland.
Vanaf De Papaver is het 6 kilometer rijden. Neem dan wel de fiets of auto, want er is geen leuke wandelroute naartoe.
Wilt u mee op een excursie, bel dan met de boswachter van Natuurmonumenten, de eigenaar van dit gebiedje: (010) 470 64 03.

Foto: In het voorjaar rusten groepen grutto's in Delfgauw uit van hun vermoeiende tocht. Ze doen energie op om in Nederland te gaan nestelen.